Information and psychological operations – an element of hybrid warfare
https://doi.org/10.48137/2074-2975_2024_4_38
Abstract
After the Second World War, the nature of interstate confrontation has changed: the basis was not military means, but information and psychological operations. This is the so-called hybrid war, which does not require a declaration, but it can turn prosperous states into the arena of armed struggle, bringing them to the brink of humanitarian disaster or civil war.
About the Author
J. AlievRussian Federation
ALIEV Jomart F. – Candidate of Economic Sciences, Head of the Department of Methods and Technologies of Modern Propaganda and Counterpropaganda, First Vice-Rector
References
1. Горячев А.И. Феномен «гибридной войны» в сирийском контексте // Военный академический журнал. 2018. № 2. С. 28–36.
2. Гриняев С.Н. Поле битвы – киберпространство Теория, приёмы, средства, методы и системы ведения информационной войны. М., 2004. – 426 с.
3. Котляр В.С. К вопросу о «гибридной войне» и о том, кто же её ведёт на Украине // Международная жизнь. 2015. № 8. С. 57–72.
4. Манойло А.В. Цветные революции и технологии демонтажа политических режимов // NB: Международные отношения. 2015. № 1. С. 1–19.
5. Пальцев А.И. Глобальные последствия поражения СССР в «Холодной войне» // Власть. 2013. № 9. С. 189–191.
6. Пальцев П.И. Информационно-психологические операции // Сибирский международный. 2012. № 14. С. 85–93.
7. Пучков В.М. Аспекты исследования информационно-психологических операций как составляющей современной гибридной войны // Русская политология. 2019. № 3. С. 80–86.
8. Соколова А.А., Соколова С.Н. Информационная безопасность в эпоху гибридных войн // Sciences of Europe. 2020. № 58-1(58). С. 66–69.
9. Тертеров Г. Информационные операции: история и современность // 21-й век. 2015. № 3. С. 40–49.
10. Уваров И.А. Информационная составляющая гибридных войн // Политконсультант. 2021. Т. 1. № 3 // URL: https://politicjournal.ru/PDF/06PK321.pdf
11. Clow R. Psychological Operations: The Need to Understand the Psychological Plane of War // Canadian Military Journal. 2008. Vol. 9. № 1. Р. 21–29.
12. Fazio R.H. Multiple processes by which attitudes guide behavior: The MODE model as» integrative framework / Ed. M. Zanna. Advances in experimental social psychology. N.Y.: Academic Press, 1990. P. 75–109.
13. Fishbein M., Ajzsn I. Belief, attitude, intention, and behavior: an introduction to theory and research. MA: Publisher Reading Addison-Wesley Pub. Co, 1975. – 578 p.
14. McGuire W.J. Input and Output Variables Currently Promising for Constructing Persuasive Communications. CA: Sage, 2001. Р. 22–48.
15. Moore D. Targeting technology: Mapping military offensive network operations // 10th International Conference on Cyber Conflict (Tallinn, 29 May – 01 June 2018). Tallinn, 2018. Р. 89–108.
16. Petty R., Cacioppo J. Communication and persuasion: Central and peripheral routes to altitude change. N.Y.: Springer-Verlag. Notrow, 1986. – 262 p.
Review
For citations:
Aliev J. Information and psychological operations – an element of hybrid warfare. Обозреватель–Observer. 2024;(4):38-48. (In Russ.) https://doi.org/10.48137/2074-2975_2024_4_38